Krakula.pl - Branża nieruchomości – tu rządzą wirtualne emocje

03.08.2021 07:10

Branża nieruchomości – tu rządzą wirtualne emocje

Mrugnięcie, serduszko, kciuk w górę – to przykłady popularnych w mediach społecznościowych symboli emocji. Stosowane w komunikacji wirtualnej nierzadko wyrażają więcej niż tysiąc słów. Coraz częściej znaki te widać również na profilach deweloperów i ich inwestycji. Czy i jak branża nieruchomości powinna stosować emoji, by wspomóc i urozmaicić komunikację z indywidualnymi klientami oraz firmami?

„Emoji” i „emotikony” to niejednokrotnie pojęcia stosowane zamiennie, które mimo podobnego brzmienia mają inne znaczenie. Emoji są kolorowymi symbolami opisującymi różne nastroje, a także zjawiska i przedmioty, takie jak flagi, budynki, warunki atmosferyczne, a nawet zwierzęta. Emotikony, na których podstawie opracowano emoji, określają nastroje typowe dla człowieka: radość, śmiech, złość, smutek i zdziwienie. Stosowanie symboli wyrażających uczucia nie jest skomplikowane, gdyż emotikony tworzy się za pomocą znaków dostępnych na klawiaturze, np. dwukropka i nawiasu (uśmiechnięta buźka). Do komunikacji za pomocą emoji potrzebne są dodatkowe funkcje, dostępne w trybie tworzenia posta na portalach społecznościowych i komunikatorach, pod nazwą „Uśmiechy i ludzie” lub „Ikony Emoji”, bądź poprzez aplikacje, takie jak Keymoji czy Emoji Booth Pro.

Nastrój wpływa na zaangażowanie

Emotikony opierają się na teorii ekspresji Paula Ekmana, który wyróżnił podstawowe emocje człowieka: radość, zaskoczenie, złość, smutek, strach oraz wstręt. Emoji rozszerzają te uczucia, biorą pod uwagę możliwość odczuwania kilku emocji naraz, np. zaskoczenie może być radosne, jak i gniewne, a podczas wzruszającego zdarzenia zdarza się odczuwać smutną radość. Uwzględniając emocje w komunikacji marki, można liczyć na większe zaangażowanie uczestników w udostępniany przekaz. Dzieje się tak, ponieważ te kolorowe symbole wyrażają emocje, pokazując markę z ludzkiej strony, z którą odbiorcom jest się łatwiej utożsamiać. Emoji są w stanie komunikować więcej niż przycisk caps lock, czy zbyt duża liczba wykrzykników, które niejednokrotnie używane w poście, nawet o pozytywnym przekazie, kojarzą się z krzykiem i złością – mówi Anna Gumowska, CEO w Prime Time PR.

Symbole emocji, przedmiotów i zjawisk, używane w komunikacji z odbiorcami budzą pozytywne skojarzenia i wprowadzają swobodną atmosferę. Dzięki emoji charakter konwersacji jest podkreślony skuteczniej ze względu na możliwość zobrazowania za pomocą ikony tego, co ważne w przekazie. Podobne efekty osiągamy podczas komunikacji „twarzą w twarz”, w trakcie której wydźwięk słów wzmacnia mimika rozmówcy.

Branża nieruchomości poprzez emocje może budować swój wizerunek

Według Emojipedia (wyszukiwarka emoji) istnieje ponad 3000 kolorowych ikonek. Ich użycie upowszechniło się do tego stopnia, że doczekały się swojego święta – 17 lipca obchodzimy Światowy Dzień Emoji. Warto pamiętać o używaniu tych kolorowych znaków w przekazie na portalach społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram, aby rozluźnić atmosferę. Pomimo iż emotikony, a także ich nowocześniejsza wersja, kojarzą się z zabawą, przemyślany dobór tych symboli sprawdzi się w komunikacji wielu branż, w tym branży deweloperskiej. Emoji stosowane w poście pozwalają na precyzyjne określenie charakteru treści, niwelując powstawanie niejasności w odbiorze. Umiejętne wykorzystanie ikon emocji to także szansa na kontrolowanie swojego wizerunku, szczególnie narażonego na opinie publikowane w internecie. Warto zaznaczyć, że w 2020 roku ponad 90 proc. gospodarstw domowych miało dostęp do Internetu (GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 roku”).

Z naszego doświadczenia wynika, że zaangażowanie odbiorców jest większe, gdy pojawiają się posty opatrzone emocjami – tłumaczy Anna Gumowska, CEO w Prime Time PR. Do dobrych praktyk należy stosowanie emoji okazjonalnych, np. odnoszących się do świąt, a także takich, za pomocą których możemy opisać to, co oferuje inwestycja – słoneczne mieszkanie, własny ogród czy sąsiedztwo parków. Oczywiście liczy się umiejętny dobór znaków, a także ich liczba, tak aby przekaz nie miał infantylnego charakteru – dodaje.

Język symboli ma swoje reguły

Emoji to język, którym swobodnie posługują się Millenialsi, a także pokolenie „Z”, czyli osoby wychowane w dobie Internetu. Dla nich media społecznościowe i dostępne tam funkcje to codzienność. Również młodzi ludzie, urodzeni w latach 80. i 90. interesują się kupnem mieszkania, ponieważ chcą się usamodzielnić, założyć rodzinę. Planując przekaz w mediach społecznościowych, warto mieć to na uwadze i prócz angażującej treści, posłużyć się właśnie emocjami. Jak je stosować, aby zdobywać nowych fanów, a także wciąż zaskakiwać i utrzymywać zainteresowanie obecnych odbiorców?

Jakich zasad powinna przestrzegać branża nieruchomości?

  1. Uważny dobór ikonek oraz ich liczba – przekaz powinien być przede wszystkim oczywisty dla odbiorcy. Dlatego nie jest zalecane, aby zastępować każde słowo emocją. Konstruując post, można wybrać kilka słów opisujących inwestycję, np. dom, ogród, okno, i w ich miejsce wstawić kolorowy symbol.
  2. Emoji powiązane z treścią – istnieje ponad 3000 znaków, dlatego o pomyłkę nie jest trudno. Wybierając emoji do tekstu, warto upewnić się, czy dany znak pasuje do charakteru przekazu.
  3. Tworzenie skojarzeń – z nazwą firmy, z dziedziną, którą się zajmuje bądź ze  znakiem wyróżniającym organizację. Można wybrać kojarzące się z firmą emoji. Upowszechniając wybraną ikonę na portalach społecznościowych, uczynimy z niej wirtualny symbol powiązany z marką.
  4. Zaangażowanie odbiorców – emoji sprawdzą się jako sposób na zachęcenie fanów do aktywności na danym profilu. Zaangażowanie można uzyskać między innymi w serii postów, w których przedstawiany jest wybór, np.: balkon czy ogródek?, gdzie balkon to symbol „like”, a ogród to serduszko”. Ikony emocji znajdą swoje zastosowanie również w konkursach i quizach na profilu, np.: w komentarzu wpisz symbol, który przedstawia to, co jest dla Ciebie najważniejsze w nowym mieszkaniu.
  5. Przekaz dopasowany do grupy odbiorców – emoji będą zrozumiałe przede wszystkim dla osób młodych. W komunikacji firmy, której główną grupą fanów są osoby starsze, warto ograniczyć ich liczbę.

Powyższe zasady są sposobem na stworzenie skutecznej komunikacji z użyciem emoji na portalach społecznościowych. Ze względu na szeroki wybór symboli, można tworzyć urozmaicone posty, zapadające w pamięć nie tylko dzięki ciekawej treści, ale i dobrze dobranym znakom. Dla deweloperów prowadzących swoje kanały w mediach społecznościowych emoji powinny być integralną częścią komunikacji. Tak budowana treść oddziałuje szczególnie na osoby młode, które najczęściej poszukują mieszkań, a portale społecznościowe są ich źródłem informacji o inwestycjach.

Alert Rabatowy

Zapisz się i otrzymuj nowe oferty
Mieszkań z Rabatem

Ekspert Kredytowy

Skorzystaj z pomocy Eksperta Kredytowego
30 banków w ofercie