Mrugnięcie, serduszko, kciuk w górę – to przykłady popularnych w mediach społecznościowych symboli emocji. Stosowane w komunikacji wirtualnej nierzadko wyrażają więcej niż tysiąc słów. Coraz częściej znaki te widać również na profilach deweloperów i ich inwestycji. Czy i jak branża nieruchomości powinna stosować emoji, by wspomóc i urozmaicić komunikację z indywidualnymi klientami oraz firmami?
„Emoji” i „emotikony” to niejednokrotnie pojęcia stosowane zamiennie, które mimo podobnego brzmienia mają inne znaczenie. Emoji są kolorowymi symbolami opisującymi różne nastroje, a także zjawiska i przedmioty, takie jak flagi, budynki, warunki atmosferyczne, a nawet zwierzęta. Emotikony, na których podstawie opracowano emoji, określają nastroje typowe dla człowieka: radość, śmiech, złość, smutek i zdziwienie. Stosowanie symboli wyrażających uczucia nie jest skomplikowane, gdyż emotikony tworzy się za pomocą znaków dostępnych na klawiaturze, np. dwukropka i nawiasu (uśmiechnięta buźka). Do komunikacji za pomocą emoji potrzebne są dodatkowe funkcje, dostępne w trybie tworzenia posta na portalach społecznościowych i komunikatorach, pod nazwą „Uśmiechy i ludzie” lub „Ikony Emoji”, bądź poprzez aplikacje, takie jak Keymoji czy Emoji Booth Pro.
Emotikony opierają się na teorii ekspresji Paula Ekmana, który wyróżnił podstawowe emocje człowieka: radość, zaskoczenie, złość, smutek, strach oraz wstręt. Emoji rozszerzają te uczucia, biorą pod uwagę możliwość odczuwania kilku emocji naraz, np. zaskoczenie może być radosne, jak i gniewne, a podczas wzruszającego zdarzenia zdarza się odczuwać smutną radość. Uwzględniając emocje w komunikacji marki, można liczyć na większe zaangażowanie uczestników w udostępniany przekaz. Dzieje się tak, ponieważ te kolorowe symbole wyrażają emocje, pokazując markę z ludzkiej strony, z którą odbiorcom jest się łatwiej utożsamiać. Emoji są w stanie komunikować więcej niż przycisk caps lock, czy zbyt duża liczba wykrzykników, które niejednokrotnie używane w poście, nawet o pozytywnym przekazie, kojarzą się z krzykiem i złością – mówi Anna Gumowska, CEO w Prime Time PR.
Symbole emocji, przedmiotów i zjawisk, używane w komunikacji z odbiorcami budzą pozytywne skojarzenia i wprowadzają swobodną atmosferę. Dzięki emoji charakter konwersacji jest podkreślony skuteczniej ze względu na możliwość zobrazowania za pomocą ikony tego, co ważne w przekazie. Podobne efekty osiągamy podczas komunikacji „twarzą w twarz”, w trakcie której wydźwięk słów wzmacnia mimika rozmówcy.
Według Emojipedia (wyszukiwarka emoji) istnieje ponad 3000 kolorowych ikonek. Ich użycie upowszechniło się do tego stopnia, że doczekały się swojego święta – 17 lipca obchodzimy Światowy Dzień Emoji. Warto pamiętać o używaniu tych kolorowych znaków w przekazie na portalach społecznościowych, takich jak Facebook i Instagram, aby rozluźnić atmosferę. Pomimo iż emotikony, a także ich nowocześniejsza wersja, kojarzą się z zabawą, przemyślany dobór tych symboli sprawdzi się w komunikacji wielu branż, w tym branży deweloperskiej. Emoji stosowane w poście pozwalają na precyzyjne określenie charakteru treści, niwelując powstawanie niejasności w odbiorze. Umiejętne wykorzystanie ikon emocji to także szansa na kontrolowanie swojego wizerunku, szczególnie narażonego na opinie publikowane w internecie. Warto zaznaczyć, że w 2020 roku ponad 90 proc. gospodarstw domowych miało dostęp do Internetu (GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 roku”).
Z naszego doświadczenia wynika, że zaangażowanie odbiorców jest większe, gdy pojawiają się posty opatrzone emocjami – tłumaczy Anna Gumowska, CEO w Prime Time PR. Do dobrych praktyk należy stosowanie emoji okazjonalnych, np. odnoszących się do świąt, a także takich, za pomocą których możemy opisać to, co oferuje inwestycja – słoneczne mieszkanie, własny ogród czy sąsiedztwo parków. Oczywiście liczy się umiejętny dobór znaków, a także ich liczba, tak aby przekaz nie miał infantylnego charakteru – dodaje.
Emoji to język, którym swobodnie posługują się Millenialsi, a także pokolenie „Z”, czyli osoby wychowane w dobie Internetu. Dla nich media społecznościowe i dostępne tam funkcje to codzienność. Również młodzi ludzie, urodzeni w latach 80. i 90. interesują się kupnem mieszkania, ponieważ chcą się usamodzielnić, założyć rodzinę. Planując przekaz w mediach społecznościowych, warto mieć to na uwadze i prócz angażującej treści, posłużyć się właśnie emocjami. Jak je stosować, aby zdobywać nowych fanów, a także wciąż zaskakiwać i utrzymywać zainteresowanie obecnych odbiorców?
Powyższe zasady są sposobem na stworzenie skutecznej komunikacji z użyciem emoji na portalach społecznościowych. Ze względu na szeroki wybór symboli, można tworzyć urozmaicone posty, zapadające w pamięć nie tylko dzięki ciekawej treści, ale i dobrze dobranym znakom. Dla deweloperów prowadzących swoje kanały w mediach społecznościowych emoji powinny być integralną częścią komunikacji. Tak budowana treść oddziałuje szczególnie na osoby młode, które najczęściej poszukują mieszkań, a portale społecznościowe są ich źródłem informacji o inwestycjach.