Choć samochody elektryczne wciąż stanowią niewielki ułamek wszystkich pojazdów poruszających się po mieście, możemy zaobserwować rozwój potrzebnej infrastruktury i udogodnień. Mają one zachęcić kierowców, by kupując samochody, wybierali modele elektryczne. Elektromobilność zaczyna być modna, także z powodu wzrastającej świadomości ekologicznej mieszkańców Krakowa.
Kraków od lat ma problemy ze smogiem. Można wymienić wiele przyczyn takiego stanu rzeczy. Do niedawna problemem było ogrzewanie domów za pomocą paliw stałych, często w przestarzałych piecach, które nie spełniały norm. Nadal aktualną kwestią jest duży ruch samochodowy. Oprócz mieszkańców stolicy Małopolski generują go także osoby dojeżdżające tutaj do pracy z okolicznych miejscowości. Problematyczne jest też napływanie zanieczyszczonego powietrza z ościennych gmin. Położenie miasta w dolinie sprawia, że smog długo utrzymuje się, a sytuacji nie ułatwia gęsta zabudowa. Z drugiej strony trzeba przyznać, że sytuacja się poprawia. Zarówno władze stolicy Małopolski, jak i jej mieszkańcy coraz lepiej zdają sobie sprawę z wagi problemu. Miasto, które kiedyś było kojarzone z mocno zanieczyszczonym powietrzem, dzisiaj pretenduje do miana lidera w walce ze smogiem.
Do działań podejmowanych w Krakowie na rzecz czystego powietrza trzeba zaliczyć m.in. promowanie elektromobilności. Jej najważniejszym aspektem jest zadbanie o odpowiednią infrastrukturę. O tym, jak wygląda dostępność stacji ładowania pojazdów elektrycznych, mówi Kamil Popiela z Biura Prasowego Urzędu Miasta Krakowa.
Kamil Popiela, biuro prasowe Urzędu Miasta Krakowa
Aktualnie w posiadaniu Gminy Miejskiej Kraków znajduje się 8 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych (4 stacje), zlokalizowanych na terenie parkingów Park & Ride na osiedlach Kurdwanów (2 stacje), Nowy Bieżanów (1 stacja) oraz Mały Płaszów (1 stacja). Łącznie na terenie miasta funkcjonuje obecnie około 70 punktów ładowania samochodów elektrycznych. Do końca 2020 r. planujemy uruchomienie dodatkowo ok. 200 punktów ładowania. Inwestycje te realizują podmioty prywatne (między innymi w ramach podpisanych z Gminą Miejską Kraków porozumień).
Kierowcy, którzy wybiorą samochód elektryczny, mogą liczyć na szereg udogodnień. Część z nich wynika z ogólnopolskich przepisów. Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych, posiadacze samochodów elektrycznych mogą korzystać z wydzielonych pasów ruchu dla autobusów (tzw. bus-pasów) oraz bezpłatnie parkować w Strefach Płatnego Parkowania. Istnieją również dedykowane miejsca przy ogólnodostępnych stacjach ładowania (możliwość parkowania wyłącznie na czas ładowania) – mówi Kamil Popiela. Dodaje, że władze stolicy Małopolski poszły jeszcze o krok dalej i zaproponowały kilka dodatkowych udogodnień. Przykładowo kierowcy samochodów elektrycznych mogą bez przeszkód wjeżdżać do stref ograniczonego ruchu. Po nich wolno poruszać się tylko określonym grupom kierowców. Elektromobilność miała być także promowana poprzez utworzenie Strefy Czystego Transportu na terenie Kazimierza. Aktualnie jednak strefa ta już nie obowiązuje.
Większość przywilejów przewidzianych dla właścicieli samochodów elektrycznych sprowadza się do większej mobilności. Możliwość poruszania się po strefach, do których nie każdy może wjechać. Kolejnym jest udostępnienie bus-pasów pozwala na szybsze pokonywanie odległości. W dużym mieście, w którym korki to codzienność, z pewnością jest to pomocne. Część udogodnień dotyczy również portfela kierowców. Zakup samochodu elektrycznego to aktualnie duży wydatek. Jego użytkowanie przynajmniej w niektórych aspektach może być jednak tańsze niż w przypadku pojazdów spalinowych. Do ogólnopolskiego prawa bezpłatnego parkowania w Strefach Płatnego Parkowania dla samochodów elektrycznych, władze Krakowa dorzuciły tańszy abonament postojowy dla właścicieli pojazdów hybrydowych typu plug-in. Ci, którzy go wykupią, będą mogli poruszać się także po wyznaczonych ulicach w strefie ograniczonego ruchu.
Kraków nie tylko zachęca do korzystania z prywatnych samochodów elektrycznych, ale i umożliwia pasażerom komunikacji miejskiej korzystanie z taboru, który pozwala ograniczyć emisję szkodliwych substancji. Usługi komunikacji miejskiej w Krakowie świadczone są obecnie łącznie 655 autobusami, z czego 27 pojazdów to autobusy elektryczne, a 64 to autobusy hybrydowe. Pozostałe autobusy wyposażone są w silniki spełniające normy emisji spalin Euro 5 oraz Euro 6 – wylicza Kamil Popiela.
Kami Popiela dodaje, że plany władz miasta w tej kwestii są rozwojowe: Obecnie prowadzony jest przetarg na zakup 50 przegubowych autobusów elektrycznych. Ponadto Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie planuje zakupić 60 autobusów elektrycznych. Jest to część programu, który miasto realizuje w ramach podpisanego z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju porozumienia w sprawie realizacji programu Bezemisyjny Transport Publiczny. Kraków szczyci się również tym, że jako pierwsze miasto w Polsce uruchomił linię autobusową obsługiwaną wyłącznie przez pojazdy elektryczne. Mowa tu o linii 154, która łączy przystanek Dworzec Główny – Zachód z Prądnikiem Białym.
Choć zawsze może być lepiej, trzeba przyznać, że w Krakowie powstaje sporo inicjatyw promujących elektromobilność. W marcu zeszłego roku, w czasie szkolenia „Elekromobilność w praktyce”, zorganizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, pod patronatem honorowym ministerstwa inwestycji i rozwoju oraz energii, Urząd Miasta Krakowa otrzymał certyfikat „Miasto przyjazne elektromobilności”, a Krakowski Holding Komunalny SA – certyfikat „Przedsiębiorstwo przyjazne elektromobilności”.