Krakula.pl - Komunikacja miejska w Krakowie: dlaczego mieszkańcy przesiedli się na rowery?

04.11.2020 04:00

Komunikacja miejska w Krakowie: dlaczego mieszkańcy przesiedli się na rowery?

W wyniku trwającej od kilku miesięcy pandemii miasto zostało zobowiązane do podjęcia kroków w celu lepszej organizacji transportu miejskiego. Zachowanie rygorów sanitarnych wiązało się z ograniczeniem liczby osób w autobusach i tramwajach oraz zmniejszeniem ilości kursów wspomnianych pojazdów. W wyniku tych działań krakowianie aktywnie zaczęli korzystać z praktycznego środka transportu, jakim są rowery. Czy tym samym można stwierdzić, iż komunikacja miejska w Krakowie zmierza w jeszcze bardziej ekologicznym kierunku?

Komunikacja miejska w Krakowie wyparta przez rowery

W przeprowadzonym w 2014 r. referendum mieszkańcom zadano następujące pytanie: Czy zdaniem Pani/Pana w Krakowie powinno się budować więcej ścieżek rowerowych? Wówczas 85 proc. osób odpowiedziało twierdząco. Dlatego nie dziwi fakt efektu porównania kilka lat później danych zebranych przez automatyczne liczniki rowerowe. Można dzięki nim zauważyć, iż ruch rowerowy ostatnimi czasy w Krakowie znacznie się podwyższył. We wrześniu 2020 r. odnotowano bowiem 26 proc. wzrost liczby rowerzystów na ulicach miasta podczas dni roboczych w odniesieniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku weekendów, podczas których ruch rowerowy podwyższył się o 62 proc. Krakowian poruszających się tym środkiem transportu nie zniechęciła nawet deszczowa pogoda. Również w te dni zanotowano 40 proc. wzrost aktywności wśród miejskich kolarzy.

Znaczną zwyżkę częstotliwości przejazdów na ekologicznym jednośladzie zauważono również przy ul. Grzegórzeckiej. W tym roku – w odniesieniu do 2018 r. –  w szczycie porannym i popołudniowym też nastąpił wzrost. Wyniósł on kolejno 92 proc. i 256 proc. Na taki stan rzeczy wpływ mają nie tylko obostrzenia pandemiczne, ale również rozbudowująca się wciąż krakowska infrastruktura rowerowa. Wśród działań inwestycyjnych, które ją tworzą, należy wymienić budowę ścieżek dla rowerów czy malowanie dla nich specjalnego oznakowania: przejazdów i kontrapasów. Przypomnijmy, że to właśnie w tym roku niedaleko ul. Kamieńskiego w Krakowie powstała najdłuższa w Polsce kładka pieszo-rowerowa. Pozwala ona dojechać z terenów Nowego Bieżanowa na Bulwary Wiślane.

Rowery są bardziej ekologiczne

W rzeczy samej jest kilka powodów, przez pryzmat których rowery uważa się za pojazdy przyjazne dla środowiska. Przede wszystkim nie zasila się ich paliwem, a do produkcji potrzebne jest znacznie mniej zasobów naturalnych niż do stworzenia samochodu. Według danych Europejskiej Federacji Cyklistów auto produkuje do atmosfery (wliczając w to również proces wytworzenia pojazdu) 271 g CO2 – i to w przeliczeniu na jeden kilometr i jednego pasażera. Tymczasem w przypadku roweru jest to już tylko 21 g. Rowery nie generują również hałasu, co w kontekście Krakowa jest o tyle istotne, że to właśnie małopolski rynek zyskał miano jednego z najgłośniejszych w Polsce. O korzyściach zdrowotnych i rekreacyjnych w przypadku wyboru roweru nie trzeba już nawet wspominać.

Komunikacja miejska w Krakowie, a mniejsze natężenie ruchu drogowego

Rondo Mogilskie jest określane w stolicy Małopolski jako te, które posiada największe rezerwy przepustowości. Oznacza to, że w jego obrębie najrzadziej dochodzi do zatorów drogowych. Dlatego porównanie ruchu samochodowego w tym rejonie daje najbardziej miarodajne wyniki. Wskazują one, że podczas ścisłego lockdownu w dni robocze przejeżdżało przez nie niemalże o połowę mniej samochodów niż w lutym 2020 r.

Maria Gil

Redaktor prowadząca "Krakowskiego Rynku Nieruchomości"

Alert Rabatowy

Zapisz się i otrzymuj nowe oferty
Mieszkań z Rabatem

Ekspert Kredytowy

Skorzystaj z pomocy Eksperta Kredytowego
30 banków w ofercie