Zarząd Dróg Miasta Krakowa wybrał wykonawcę szóstego etapu projektu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Jest nim polsko-tureckie konsorcjum firm: PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu. Przedstawili oni najtańszą propozycję realizacji. Linia tramwajowa do Mistrzejowic zostanie wykonana w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Koszty tej inwestycji wyniosą 1,125 mld zł brutto.
Do przetargu zgłoszono w sumie trzy propozycje, których koszty realizacji wahały się od 1,125 mld zł do ponad 2,877 mld zł brutto. Michał Pyclik z ZDMK zauważa, że cena zawiera kompletną obsługę, w tym wykonanie projektu linii, uzyskanie niezbędnych pozwoleń, realizację inwestycji, a także jej utrzymanie przez 20 lat. Po tym czasie cała infrastruktura tramwajowa ma przejść na własność gminy. Najprawdopodobniej na przełomie tego i przyszłego roku miasto podpisze umowę z wybranym wykonawcą.
Czas na wykonanie zadania i oddanie linii tramwajowej do eksploatacji to 40 miesięcy od dnia podpisania umowy. Zakłada się, że etap projektowania oraz pozyskiwania zgód i pozwoleń potrwa do 2022 roku. Z kolei sama budowa będzie realizowana w latach 2022-2024. Operator ma użytkować linię do 2044 roku. Zadanie obejmuje wybudowanie nowego odcinka linii tramwajowej o długości 4,5 km – od skrzyżowania z ul. J. Meissnera do Mistrzejowic. Na tym fragmencie znajdzie się 10 par przystanków. Szacuje się, że w ciągu godziny z nowego odcinka linii będzie korzystało ok. 3 tys. osób. Tramwaje będą mogły odjeżdżać z częstotliwością co 1,5 minuty. Ponadto w pobliżu ronda Polsadu ma znaleźć się nowy wielopoziomowy węzeł przesiadkowy. Natomiast ruch pieszych będzie odbywał się pod ziemią.
Projekt nowego fragmentu linii tramwajowej wybrano jako jeden z rządowych, pilotażowych planów z różnych branż. Doświadczenia zdobyte podczas tej realizacji posłużą do opracowania wytycznych dla innych miast w zakresie pozyskiwania finansowania w modelu PPP na inwestycje infrastrukturalne. Nasz projekt jest największym tego typu realizowanym w Europie w modelu PPP. Przeprowadzone przez doradców analizy pokazują, że jest to aktualnie najefektywniejsza forma realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych przez samorządy, szczególnie w obecnej sytuacji ekonomicznej – podkreśla dyrektor ZDMK Marcin Hanczakowski.
Europejski Bank Inwestycyjny potwierdził swoją gotowość do udzielenia kredytu firmie realizującej to zadanie. Projekt zakłada poprawę dostępności komunikacyjnej dzięki zwiększeniu liczby linii tramwajowych, a także podniesienie atrakcyjności miejskiej komunikacji zbiorowej. Dlatego miasto planuje zgłosić inwestycję do programów z nowej perspektywy UE na lata 2021-2027 celem jej dofinansowania.