Z ankiety przeprowadzonej przez WysokieNapiecie.pl wynika, że największą liczbę stacji do ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce oferuje GreenWay. Kolejne miejsca podium zajmują PGE oraz Tauron. O to, jakie mamy możliwości, gdy chcemy naładować samochód elektryczny, zapytaliśmy Edytę Szczęśniak z GreenWay Polska.
Gdy weźmiemy pod uwagę liczbę samochodów elektrycznych i przypadającą na nie liczbę stacji, to możemy powiedzieć, że w Polsce mamy bardzo dobrą dostępność – kiedy kierowca podjeżdża pod stację, jest ona wolna. Oczywiście, jeśli mowa o stacjach bezpłatnych, może to wyglądać inaczej i zdarzy się sytuacja, że stanowisko będzie zajęte. Ze stacjami płatnymi raczej nie ma problemu. Jeśli chodzi o liczbę stacji czy rozwój infrastruktury, to zgodnie z licznikiem elektromobilności udostępnionym przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, w kraju jest ponad 1000 stacji.
Nasza sieć GreenWay skupia się wzdłuż głównych szlaków transportowych oraz w dużych miastach. Wynika to głównie z dwóch projektów unijnych, które realizujemy. Obligują nas one do lokowania stacji we wspomnianych obszarach. Obecnie powoli zaczynamy wypełniać „białe plamy” na naszej mapie.
W naszej sieci użytkownik musi dokonać autoryzacji przy każdym korzystaniu ze stacji. Robi to za pomocą aplikacji mobilnej, karty lub breloczka RFID. W każdej sieci, która pobiera za ładowanie opłaty, wymagany jest jakiś system autoryzacji – najpopularniejsze są apki mobilne i technologia RFID.
Istnieje wiele aplikacji, w których można znaleźć lokalizację stacji na całym świecie, np. PlugShare lub ChargeMap. W niektórych modelach samochodów elektrycznych mapy stacji umieszcza się w nawigacji pokładowej. Mapę naszej sieci można znaleźć w aplikacji lub na stronie www.driver.greenwaypolska.pl. Istnieje też mapa EIPA (eipa.udt.gov.pl).
Istnieją 3 standardy ładowania (AC, i dwa standardy DC) oraz standard Tesli. Praktycznie każdy model można ładować z domowego gniazdka oraz stacji AC (ładują prądem przemiennym). Natomiast ładowarka DC (ładuje prądem stałym) musi być zgodna ze standardem danego modelu – CCS lub CHAdeMO. Wszystkie stacje szybkie w naszej sieci obsługują oba standardy DC oraz powszechny w Europie standard AC – Typ 2. Standard Tesli jest przeznaczony tylko dla tej marki pojazdów.
Instalacja indywidualnej stacji w takich miejscach jest dość trudna z uwagi na kwestie własnościowe i procedury formalne. Stosunkowo najłatwiej zainstalować stację we własnym garażu. Jeśli mowa o halach garażowych lub parkingach przyblokowych, może być to problematyczne. Oczywiście moc elektryczna w danej nieruchomości musi też uwzględniać dodatkowy pobór. Moc, jaką dysponuje przeciętny blok, powinien spokojnie wystarczać do instalacji stacji ładowania niedużej mocy. Mówimy wówczas o stacjach o mocy do 22 kW. Zawsze jednak należy to sprawdzić.