Krakula.pl - Pod estakadami powstanie Park Kolejowy. ZZM z wielkimi planami

04.07.2021 07:26

Pod estakadami powstanie Park Kolejowy. ZZM z wielkimi planami

Fot. https://zzm.krakow.pl/.
  • Na mocy porozumienia pomiędzy miastem a PKP PLK podpisanego pod koniec czerwca, zagospodarowane zostaną tereny znajdujące się pod estakadą kolejową w centrum miasta.
  • Zgodnie z wynikiem przeprowadzonych konsultacji społecznych, powstanie tam przeznaczony do odpoczynku oraz rekreacji Park Kolejowy.
  • Na jego terenie znajdą się pasy zieleni, strefy rekreacyjne  i sportowe (m.in. siłownia na świeżym powietrzu), place zabaw dla dzieci, ogród sensoryczny, a nawet wybieg dla psów. Planowana jest również ścieżka rowerowa i przynależna do niej infrastruktura oraz mała gastronomia. 

Skąd pomysł na zieloną estakadę?

Jeszcze do niedawna w centrum miasta znajdował się pochodzący z XIX w. nasyp kolejowy. Po trwającym kilka lat remoncie zastąpiono go dwoma estakadami o długości 700 metrów. Dzięki modernizacji można będzie poprowadzić nowe tory kolejowe oraz przystanek krakowskiej kolejki aglomeracyjnej. Pod estakadą powstała natomiast całkiem spora przestrzeń o powierzchni prawie 20 000 mkw. Umowa dzierżawy dotyczy pierwszego odcinka tego terenu, wzdłuż ulicy Blich, od ul. Kopernika do Grzegórzeckiej. Dzięki temu będziemy go mogli zagospodarować w formie zielonego terenu rekreacyjnego, tak jak chcieli tego mieszkańcy w konsultacjach – wyjaśnia prezydent Jacek Majchrowski. Mamy już koncepcję zagospodarowania, teraz będziemy skupiali się na wszelkich uzgodnieniach, w tym konserwatorskich. Prace w terenie ruszą w przyszłym roku – dodaje. 

Jak będzie wyglądał Park Kolejowy?

Likwidacja nasypów kolejowych i przekształcanie ich w tereny zielone to część większego projektu. Miasto zobowiązuje się do zagospodarowania oraz utrzymania w odpowiednim stanie kolejnych, przekazywanych w dzierżawę odcinków pod estakadą. Umowę na razie podpisano na 10 lat. Park Kolejowy będzie powstawał w trzech etapach. W pierwszej kolejności na odcinku pomiędzy ul. Kopernika i ul. Grzegórzecką, następnie na odcinku ul. Grzegórzecka - ul. Miodowa i wreszcie od ul. Dekerta do ul. Limanowskiego.

Kto sfinansuje przedsięwzięcie?

Część środków pozyskiwana jest z funduszy unijnych, pochodzących z inicjatywy CEF Łącząc Europę. Jej głównym zadaniem jest modernizacja krakowskiej linii średnicowej. Choć na razie trudno określić, kiedy dokładnie powstanie Park Kolejowy, realnym terminem wydaje się 2023 r.  

Anna Panikowska-Filipek

Redaktor KRN Media

Alert Rabatowy

Zapisz się i otrzymuj nowe oferty
Mieszkań z Rabatem

Ekspert Kredytowy

Skorzystaj z pomocy Eksperta Kredytowego
30 banków w ofercie