Krakula.pl - Domowy gabinet do pracy zdalnej – jak go urządzić?

23.04.2021 08:10

Domowy gabinet do pracy zdalnej – jak go urządzić?

  • Jeśli nie posiadasz dodatkowego pomieszczenia, które mógłbyś przeznaczyć na wykonywanie obowiązków zawodowych, możesz wydzielić je za pomocą regałów, parawanów bądź kotar. Dobrym rozwiązaniem jest również budka akustyczna.
  • Priorytetowe w domowym biurze jest oświetlenie punktowe, najlepiej o neutralnej lub lekko chłodnej barwie – stymuluje ono do pracy oraz pozwala lepiej się skoncentrować.
  • W pobliżu komputera warto ustawić też rośliny. Niektóre z nich, jak np. paprotka, wytwarzają dużą ilość tlenu oraz pochłaniają szkodliwe promieniowanie. Z kolei skrzydłokwiat pochłania wydzielany przez monitor aceton i trójchloroetylen.

Jeszcze do niedawna praca w domu była zarezerwowana głównie dla freelancerów. Sytuacja epidemiologiczna sprawiła jednak, że dla wielu z nas stała się ona koniecznością. Co więcej, wymusiła potrzebę reorganizacji domowej przestrzeni, która powinna sprzyjać pracy umysłowej, a jednocześnie – być bardzo funkcjonalna. Na co zwrócić uwagę, aranżując domowy gabinet do pracy zdalnej?

Jak dowodzą liczne badania, odpowiednia zaaranżowana przestrzeń pozwala lepiej skupiać się na bieżących zadaniach. Aby podnieść swoją efektywność, warto – w związku z tym – zadbać o odpowiednie meble, dekoracje, jak również oświetlenie. Jeszcze lepiej, jeśli wnętrze będzie współgrało z Twoim charakterem i zainteresowaniami. Czasami stworzenie takiego biura jest bardzo trudne, jednak poniżej znajdziesz garść inspiracji, które pozwolą Ci na jego wykreowanie nawet na niewielkim metrażu.

Domowy gabinet do pracy zdalnej – zacznij od wydzielenia przestrzeni

Nie jest tajemnicą, że praca w domu nie jest łatwa – zwłaszcza jeśli przebywa w nim cała rodzina. Wiąże się to z dużą liczbą rozpraszających bodźców: często dochodzą do nas aromatyczne zapachy z kuchni, odgłosy zabaw dzieci, a nawet pomrukiwania towarzyszącego Ci kota.

Aby praca w domu była efektywna, warto pomyśleć o wydzieleniu odpowiedniej przestrzeni na biuro. Jeżeli znajduje się u Ciebie osobne pomieszczenie, które możesz przeznaczyć na wykonywanie obowiązków służbowych, to świetnie – możesz pozwolić sobie na dużą dowolność aranżacyjną. Jeśli takiego pokoju nie posiadasz, tworzenie gabinetu będzie wymagało od Ciebie więcej kreatywności. Wydzielenie odpowiedniej przestrzeni pozwoli Ci jednak jasno określić charakter pomieszczenia oraz w dużym stopniu oddzielić pracę od sfery prywatnej – nawet jeśli gabinet będzie połączony z salonem.

Ściany i dywany

We wnętrzach, w których nie ma miejsca na osobny domowy gabinet do pracy zdalnej, popularną praktyką jest wizualny podział na strefy. Oznacza to, że biuro możesz stworzyć w części salonu, jadalni, sypialni, a nawet i na strychu, odgradzając pewną część pomieszczenia od reszty. Aby to zrobić, ścianę przy biurku możesz pomalować na inny kolor lub też przykleić do niej tapetę. W ten sposób stworzysz wyraźne, optyczne granice. Domowe biuro możesz też wydzielić przy pomocy dywanika, który wystarczy wyłożyć w biurowej strefie mieszkania. Dzięki temu wykonywanie zadań stanie się nieco łatwiejsze.

Parawany i kotary

Jeśli zależy Ci na mniej prowizorycznym podziale, warto wydzielić przestrzeń biurową, korzystając np. z parawanu, kotary lub ścianek działowych. To świetny sposób na odgrodzenie się od innych członków rodziny i postawienie bardziej widocznej granicy między biurem a np. kącikiem czytelniczym, strefą zabaw czy aneksem kuchennym. Ważne jest to, że niektóre z tych „oddzielaczy” możesz łatwo przenieść i stworzyć biuro tam, gdzie akurat jest wolna przestrzeń. Możesz to zrobić również przy pomocy zasłony – jest to metoda niedroga, a zarazem bardzo efektowna (choć niekoniecznie dźwiękochłonna).

Regały

Domowe biuro wydzielisz też przy pomocy regału. Świetnie sprawdzą się tu zwłaszcza modele ażurowe, które nie ograniczają dopływu światła do innej części pomieszczenia. Co więcej, taki regał może posłużyć również do przechowywania eleganckich teczek, kolorowych segregatorów oraz różnego rodzaju biurowych akcesoriów. W wielu przypadkach świetnym pomysłem okaże się również regał-harmonijka. Mebel tego typu składa się z kilku segmentów, które możesz ze sobą łączyć w różnych konfiguracjach. Designerska konstrukcja pozwala w mgnieniu oka zmienić również jego gabaryty. Dzięki temu może się on rozbudowywać wraz ze zwiększaniem się liczby Twoich obowiązków czy też rozwojem Twojej firmy.

Jeśli planujesz stworzyć własne centrum organizacyjne, możesz też skorzystać z uniwersalnych mebli modułowych. Przykładowo, skrzynki w kształcie sześcianu pozwolą Ci stworzyć całkiem funkcjonalny regał – wystarczy połączyć je ze sobą przy pomocy klamerek. Praktyczne i pomysłowe konstrukcje, uzyskane w ten sposób, możesz w dowolnym momencie powiększać i pomniejszać. W razie potrzeby możesz je także przekształcić w modną szafkę nocną czy też minimalistyczną komodę. Dzięki temu Twoja przestrzeń będzie mogła zmieniać się wraz z Twoimi potrzebami. W porządkowaniu przestrzeni przydadzą Ci się również różnego rodzaju półki oraz umieszczone na kółkach szafki wsuwane pod biurko – pozwolą Ci one skutecznie uniknąć bałaganu.

Budka akustyczna

Jeśli szczególnie zależy Ci na odseparowaniu przestrzeni od innych domowników, a nie masz do dyspozycji oddzielnego pomieszczenia, pomoże Ci w tym… nowoczesna budka akustyczna. Jest to specjalna, przeznaczona do pracy, dźwiękoszczelna kabina, którą możesz postawić we własnym mieszkaniu. Stanowi ona niemal oddzielny, przenośny pokój, który skutecznie tłumi hałasy z zewnątrz.

Czasem kabina akustyczna wyposażona jest dodatkowo w biurko i krzesło, a niekiedy również w oświetlenie i wentylację – wówczas ją postawić w wybranym miejscu i cieszyć się nieskrępowaną ciszą oraz gabinetowym komfortem. To świetne rozwiązanie zwłaszcza dla rodziców, którzy nie mają możliwości pracy w osobnym pomieszczeniu. Wbrew pozorom, kabina nie zajmuje zazwyczaj więcej miejsca niż np. prowizorycznie wydzielony gabinet w salonie. Ponadto wiele ich modeli posiada przeszkloną ścianę, dzięki czemu możesz obserwować dzieci.

Kolejny element to meble

Twoja świątynia kreatywności nie może się oczywiście obyć bez biurka oraz fotela. To właśnie te meble stanowią bazę przestrzeni umożliwiającej komfortowe wykonywanie obowiązków, a także i osobisty rozwój. Sprawdź, na jakie aspekty warto tu zwrócić uwagę.

Biurko

W codziennej pracy korzystasz najpewniej z rozmaitych przyborów, narzędzi i sprzętów elektronicznych. Dlatego też Twoje biurko powinno być na tyle duże, aby na blacie zmieściły się wszystkie najistotniejsze akcesoria. Przed zakupem mebla warto też trochę wybiec w przyszłość i zastanowić się, czy przypadkiem nie będziesz potrzebować niedługo np. kolejnego monitora. Jeśli tak, również warto rozważyć model z obszernym blatem. Być może przypadnie Ci do gustu biurko w kształcie litery „L”. Jego krótszy bok możesz wygospodarować na swój komputer, natomiast dłuższy – np. na różne pisma, faktury, druki. Alternatywą dla biurka z dużym blatem jest model z wbudowanym modułem, a więc np. z szafkami, przegródkami, szufladami czy też półkami – pozwolą Ci one zwiększyć przestrzeń roboczą.

W przypadku małych mieszkań dobrym rozwiązaniem jest mobilne biurko na kółkach, które możesz w dowolnej chwili przestawiać i umieszczać tam, gdzie akurat panują odpowiednie warunki do pracy. Jeżeli jednak szczególnie brakuje Ci miejsca biurko, zastanów się nad funkcjonalnym modelem składanym, dzięki któremu zyskasz sporo przestrzeni po skończeniu pracy. Samo biurko możesz trzymać z kolei za drzwiami, pod łóżkiem czy nawet i w szafie. Co więcej, nie wymaga ono montażu, dzięki czemu możesz w kilka minut stworzyć własny kącik biurowy. Warto też rozważyć wybór modelu z możliwością regulacji wysokości – dzięki temu idealnie dopasujesz mebel do swojego wzrostu i umożliwisz korzystanie z niego najmłodszym domownikom.

Fotel biurowy

W swoim kreatywnym zakątku musisz zadbać również o komfortowy fotel biurowy. Powinien on mieć odpowiednio wyprofilowane oparcie oraz regulowane podłokietniki – elementy te pozwolą odciążyć kręgosłup oraz ramiona. Dobrze jest, gdy fotel posiada także zagłówek oraz komfortowe, ergonomiczne  siedzisko – w końcu będziesz spędzać w nim minimum kilka godzin dziennie. Ważne jest to, aby miał on również regulowaną wysokość i oparcie. Interesującym pomysłem są krzesła składane, które możesz złożyć od razu po pracy i tym samym – zapewnić swoim domownikom większą ilość przestrzeni. Boisz się, że krzesło może porysować podłogę? Jeśli tak, dobierz specjalną, ochronną matę i ułóż ją pod fotelem.

Nie zapomnij o oświetleniu

W pracy biurowej jest to o tyle istotne, że przestrzeń, która jest optymalnie oświetlona, zwiększa efektywność oraz pozytywnie wpływa na samopoczucie. Korzystne dla pracy, chłodne światło dają lampki biurkowe, które powinny być wyposażone w ruchome ramię i klosz. Modele z długim ramieniem pozwolą Ci odpowiednio doświetlić cały blat, ale też skierować strumień światła w każde wybrane miejsce – nie tylko na klawiaturę czy myszkę.

Warto zadbać również o dopływ światła dziennego, które daje nam zastrzyk energii i kreatywności. Pozwala odpocząć oczom, a jednocześnie ułatwia koncentrację na zadaniach. W tym celu dobrze jest postawić biurko w pobliżu okna, jednak tak, aby nie stało ono do niego tyłem. Dzięki temu unikniesz padania promieni słonecznych na ekran. W przypadku osób praworęcznych mebel ten warto ustawić przy lewej ścianie, natomiast w przypadku osób leworęcznych – przy prawej.

W jakich kolorach stworzyć domowy gabinet do pracy zdalnej?

Paleta kolorów ma duży wpływ na nasz nastrój, zachowania i pracę. Zbyt intensywne barwy nie sprzyjają koncentracji, dlatego też lepiej postawić na łagodne, stonowane odcienie. Przykładowo, neutralne beże wprowadzają lekkość do wnętrza oraz umiejętnie je rozjaśniają. Jasne szarości  stymulują natomiast  komórki mózgowe, co jest szczególne istotne w zawodach kreatywnych. Świetnie sprawdza się także biel, która uspokaja i pozwala porządkować myśli, co z kolei podnosi naszą wydajność. Jeśli połączysz z kolei biel z szarościami, wnętrze będzie się wydawało bardziej przestronne, co zapewni Ci większe poczucie swobody.

Ciekawostką jest to, że kreatywności sprzyja także i błękit. Korzystnie wpływa na stres oraz pozwala uzyskać efekt przytulności i intymności. Jeśli dobrze Ci się pracuje w towarzystwie jasnych kolorów, możesz pomalować np. jedną ścianę w mlecznych, pastelowych odcieniach. Podczas analitycznej pracy sprawdzą się z kolei kolory ziemi. Brakuje Ci w tym zestawie relaksującej zieleni? Warto pomyśleć również i o niej! Naukowcy dowiedli, iż poprawia ona samopoczucie oraz podnosi wydajność. Zgodnie z psychologią kolorów, barwa ta sprzyja wyciszeniu, a przy okazji redukuje napięcie nerwowe. Znakomicie zdaje ona egzamin np. w postaci roślin doniczkowych.

Bardziej energetyczne kolory, jak fiolet, czerwień, pomarańcz warto zastosować, ale raczej w postaci akcentów. Dzięki nim zyskasz większą energię i motywację do działania. Świetnie sprawdzi się tu również stymulująca żółć, którą możesz wykorzystać np. w formie doniczek, segregatorów czy też ramek na zdjęcia. Ciepłe barwy warto wprowadzić również do tych przestrzeni, w których jest mało światła.

Znaczenie dodatków

Idealne tło do pracy zdalnej tworzą klimatyczne detale. Przykładowo, mogą to być dekoracyjne plakaty z motywującymi hasłami. Interesujący efekt we wnętrzu potrafi wykreować tablica magnetyczna oraz zastosowana na ścianie farba tablicowa. Możesz umieszczać na nich różnego rodzaju napisy oraz kolorowe karteczki, które przypomną Ci o ważnych zadaniach. Wszystkie te elementy pozwolą Ci wyczarować tzw. „ścianę pomysłów”. Dzięki nim Twój gabinet zyska indywidualny rys, a przy okazji pozwoli Ci się rozwijać.

W biurze przyda Ci się także nowoczesny zegar, praktyczny organizer na biurko oraz funkcjonalny kalendarz. Zostaw trochę miejsca na pamiątki, fotografie i rośliny, a Twój domowy gabinet do pracy zdalnej stanie się bardziej przytulny. Tego typu dodatki stanowią we wnętrzu często wyrazisty, kolorowy akcent. Jak wykreować dodatkami kojącą, sprzyjają koncentracji przestrzeń? Cóż, wspaniały nastrój do domowego biura wprowadzą świece zapachowe i olejki eteryczne, które – wbrew pozorom – mogą orzeźwiać i pobudzać kreatywność. Podczas wypełniania obowiązków doskonale sprawdzą się np. aromaty cytrusów, rozmarynu i mięty pieprzowej, dlatego też śmiało możesz wykorzystać tego typu zapachy.

Aranżując domowy gabinet do pracy zdalnej, warto zarezerwować trochę miejsca na same rośliny

Zwiększają one walory estetyczne pomieszczenia oraz wprowadzają do niego sporo świeżości. Niektóre z nich, jak np. paprotka, wytwarzają dużą ilość tlenu oraz pochłaniają szkodliwe promieniowanie – dlatego też warto ustawić je w pobliżu monitora. Skrzydłokwiat to kolejna roślina zasługująca na uwagę. Wyróżnia się soczystą zielenią liści i pięknie się prezentuje, a do tego wspaniale pachnie i jest łatwa w pielęgnacji. Co więcej, pochłania wydzielany przez monitor aceton i trójchloroetylen.

Nieco mniej popularna, choć nie mniej interesująca, jest zroślicha stopowcowa. Posiada ona charakterystyczne, dekoracyjne liście z białym unerwieniem. Największą jej zaletą jest to, że pochłania amoniak wydzielany przez drukarki oraz kopiarki. Podobnymi właściwościami wyróżnia się palma koralowa, która osiąga jednak spore rozmiary, dlatego też warto zaprosić ją do większych przestrzeni. Działanie oczyszczające i uspokajające posiada popularny dziś zamiokulkas – roślina o strzelistych łodygach i bardzo oryginalnym pokroju.Umieść wybrane rośliny w eleganckich doniczkach, np. z laminatu, aluminium, polietylenu czy też stali cortenowskiej, a będą prezentować się naprawdę stylowo.

Irena Zajdel

Kreator wnętrz i specjalista w dziedzinie kompleksowego urządzania wnętrz. Od lat organizuje kompleksowe remonty dla swoich klientów.

Alert Rabatowy

Zapisz się i otrzymuj nowe oferty
Mieszkań z Rabatem

Ekspert Kredytowy

Skorzystaj z pomocy Eksperta Kredytowego
30 banków w ofercie